lördag 9 november 2013

Diskbänksskåp pimpat

500 spänn på ett nytt utdragbart dubbelt avfallskärl fick det bli. Nu är det monterat.
Att inte sortera hushållsavfall kostade 500 kr extra om året. 
Jag får tänka på att miljön vinner på detta och min gloria på huvudet sitter lite rakare och ibland glimrar till.
Men kanske borde det vara ännu mer kostsamt att inte återvinna för att "tvinga" människor att göra det.
Alltså, det här med sopsortering. Jag tycker det är viktigt, men allvarligt, hur får folk till det.
Vi har ett stort hus och ett tillika stort sopsorteringsförråd, men det är alltid fullt. Smockfullt.

2 kommentarer:

kvinnan med koftan sa...

Jamen nu är det ju bara att köra på ser jag. : )
När jag flyttade hemifrån hamnade jag i ett bostadsområde där det var enkelt att sortera och nästan "krav" på det. Så jag har blivit uppfostrad hela mitt vuxna liv att göra det så för mig är det synd att slänga något på fel ställe. men jag håller med att det MÅSTE bli enkelt och många behöver en morot för att göra det.
Läste att det testas någonstans ett nytt sopkärls där man sorterar vid sin soptunna så man slipper köra runt med sina sopor. Jag skulle gärna vilja bli testpilot av detta projekt.

Lisa sa...

Vi har en hylla i källaren med stora lådor som vi sorterar i. I vår lägenhet har vi en kasse i städskrubben som vi bär ner i källaren och sorterar när den är full. Sedan kör vi de lådor som är fulla (oftast plast och kartong) till återvinning vid varje veckohandling. Men det är klart, det underlättar att vi är två hushåll som åker och tömmer när det behövs!