måndag 23 maj 2016

Bäst före, efter?

Jag har haft ont i magen i fyra dagar. Det förstörde faktiskt hela helgen. Mina kollegor diagnostiserade mina magkramper till magkatarr. Det tog dem 30 sekunder. (Ofta är förskolepedagoger också husläkare, psykologer och soctanter. Bara så ni vet.) Så jag åkte hem på lunchen och hittade inte mindre än fyra olika magpreparat. Som alla hade passerat bäst-före-datum med råge. Det slog mig inte under hela helgen att det magonda kunde medicineras bort. Det enda jag vet är att man aldrig får ta alvedon om man har ont i magen. Det är visst en dödssynd i likhet med tio guds bud och all annan trams.
Det slutade med att jag åkte till affären och köpte Losec. Är det samma Losec som man åt på 90-talet? Ja, ja, inte är jag bättre trots en 2 år gammal InsideBrus på lunchen och en Losec för en timma sen. Djävla humbug.

Vilken är bäst? Kan jag ta och hoppas på att de hjälper trots att de passerat bäst före?


2 kommentarer:

Tudorienne sa...

Tycker en läkare ska konsulteras.
Och bäst före på medicin gäller, du ska göra dig av med de som gått ut.

Anonym sa...

40 mg omeprazol (eller losec) och inget kaffe eller hårdsmält mat.
Kram Stina