onsdag 2 juni 2021

Det är mycket nu

Att jobba som lärare är extra stressigt i betygstider. Det är mycket att rätta, bedöma, betygsätta och jaga elever som givit upp, trots att du själv ser att det är möjligt att nå målen. Dagarna fylls av individuellt stöd och blås-lampa-utryckningar. Fast så är det egentligen hela året om. Och de allra flesta klarar det. Och många är färdiga trots att det är en och halv vecka kvar. Men vaknar jag då i vargtimmen är det svårt att slappna av, svårt att somna om. Lika bra att ge upp och gå upp. 

Så nu sitter jag här och funderar på hur jag ska släpa med mig och baxa över elever över till den godkända sidan. Och gör upp planer, stryker, lägger till, ändrar om - allt för att de ska lyckas, utan att jag tömmar på kvalitet och betygskriterier. Det värsta är när alla mina planer går i stöpet när eleven inte dyker upp. Då tänker jag att det finns ju andra jobb, som man inte måste investera så mycket energi och känsla i.

God morgon världen. Nu kör vi in i kaklet - en dag till!

Inga kommentarer: