lördag 10 mars 2018

Hälsningar från en tidsoptimist

Samling 10.00. Körsträcka till samlingsplats 500 meter.
"Vi är alltid sena. Vi kommer alltid sist."
Till mitt försvar är jag något bättre än Mannen. Men när vi åker tillsammans blir två minus inte plus. Det blir bara dubbelfel.

Vi lovade att vi skulle åka 09.50 igår kväll.

Klockan skulle ringa 07.45. Jag går upp 07.42. Redan har jag sparat 3 minuter. Det går bra det här.
Drar igång en maskin tvätt. Alla vet vad en helg utan att tvättmaskinen går innebär för kommande vecka. Att bada i smutstvätt är ett nybörjarmisstag. Jag är ingen nybörjare. Jag är bara optimist.

Kaffet sörplas i soffan framför nyhetsmorgon. I lugn och ro. Sedan masar vi oss in i varsin dusch. Tvättmaskinen har jag redan glömt.
Det är när jag kommer ut ur duschen som första ruschen infinner sig.
Helvete. 09.15. Upp med barn. Släng fram frukost. Hetsar barnen att bli klara med tandborstning och packning.
Jag själv är både naken, opackad och otandborstad. Men jag kan bli klar på 5. Om alla andra sköter sitt behöver jag bara 5.
09.30 är det lugnt igen. Det är bara Mannen som inte ätit, packat, tandborstat eller klätt sig.

Det är då det går överstyr. Det är då som jag ska bara och köra några Alfons Åberg och köra schemat i skiten.

Det började med att jag skulle byta en lampa. Det resulterade i att alla i familjen får avbryta allt de gör för att plocka krossat glas, sopa, dammsuga och stå ut med mina kommandon.
Klockan är 09.40. Och de är vana. De säger ingenting. De bara gör.

Avspolning av disken i maskinen. Slänga sopor. Mascara. Laddaren. Tvingar sonen skrika ut allt han packat. Är allt med?

Några minuter senare är vi typ klara. Klockan är 09.50 och vi ska bara packa ut i bilen.

Det är då jag kommer ihåg tvätten.

10.00 sladdar vi in på parkeringen. Mannen med huvudvärk. Jag är rätt nöjd ändå. Sonen suckar och säger tyst "Tio i. Tio i." Längre kommer han inte innan framsätetes-maffian släppt sin dom: "Inte ett ord. Inte ett ord."

Nu ligger vi näst längst bak i raddan av bilar på E4 påväg söder ut.
Men vet ni vad. Jag har med:
En flaska rött. Två vinglas i plast. En korkskruv.
Som sagt, jag är ingen nybörjare. Bara optimist.

Inga kommentarer: