lördag 16 februari 2019

Sömnlös i Amadores

Vi åker hem idag. Vi ska upp om en timme. Jag har legat vaken i två. Tillslut gav jag upp och nu ligger jag här och slösurfar; hotellpriser i Puerto de Morgan, hus till salu på västkusten, min fd kollega i Kungshamn som jag inte vet var hon tog vägen. (Är det inte irriterande att folk heter Ulrika Hansson? Hur lätta är de att hitta i en höstack? Eller hette hon Jansson?)
Det kan lätt gå 45 minuter då...
Men mest kollar jag bilder från semestern.
Jag kan inte spamma Facebook och Instagram mer, så då hamnar dom här.
Som en minnesanteckning till mig själv.

Helt okej. Bra lägenhet, litet kök, fin balkong, bra poolområde, nära stranden. 
Tack gode Gud att vi inte väljer All inklusive. Dödstrist.
Men Mannen borde lära sig att viska lägre om eventuella djur, den här gången i form av mikroskopiskt små myror. Det sätter griller i huvudet på en 12 åring...

Jag ville så gärna tillbaka till Puerto de Mogan, den lilla byn med den stora fredagsmarknaden. Vi var där för två år sedan och nu ville jag promt tillbaka. Men jag, mitt spån, väljer marknadsdagen att återvända på, när hela stället är nedlusat med turister. Big mistake. Nu vet jag bättre. Men vilken söt by. Här en bild utan en enda turist.

Så var vi på öns norra sida i lilla Puerto de las Nieves. Varmt som satan, men väldigt gulligt och grekiskt med vita hus med blå detaljer. När vi ska åka därifrån kommer en färja in. Då tänkte jag på hur mycket min pappa skulle ha uppskattat det, att jag gick ta en bild och skicka till honom.

Utsikt från poolen ner till stranden. Här doppade jag mig en gång, för fy satan vad kallt det var i havet. Vi spenderade en dag på stranden där jag tyvärr förstörde upplevelsen med att oroa mig för att bränna mig. Jag låg tillslut ihopvikt på min solstol för att hela kroppen skulle skuggan av parasollet.

Det blir ofta mat-resor när vi semestrar. Vi äter gärna på nya restauranger, med Guantanamo, som enda undantag som bekräftar regeln.
På bilden ovan har jag valt en Gazpacho på en uteservering i en liten by. Det var varmt och jag ville ha något kallt. Den var underbar. Mannen valde Gofio. Mannen äter allt, men inte Gofio. Gofio är faktiskt rätt så äckligt.

Inga kommentarer: