fredag 12 september 2014

Tidsjakten

Såg ni Tidsjakten på SVT häromdagen?
Jag såg den via Play nu på förmiddagen. Mamma Helens stress går att ta på och jag känner så med henne. Hon har tagit på sig projektledarrollen i familjen och skriver listor och trixar logistik.
Hennes önskan är 8 dagar i veckan eller dygn med 26 timmar för att hinna. Hennes skoproblem i hallen känner jag igen. Helen anser sig lägga 30 minuter om dagen på att ställa i ordning skor.
Jag anser mig lägga 1 timma om dagen till att plocka här hemma. Plocka i gillestugan, barnens kläder, vika filtar, hänga upp en handduk, byta toarulle, plock hit och plock dit.

Just nu känner jag mig ganska långt ifrån henne. Känner att mina dygn ser lugnare ut nu än för några år sedan. Fast familjens situation är nog allt annat än ovanlig. Hur har ni med med livspusslet och vardagsstressen?

http://www.svtplay.se/video/2308945/tidsjakten/avsnitt-1

2 kommentarer:

Martina sa...

Jag såg det och känner igen mig även om vi absolut inte har lika tight schema. Jag blev lite besviken på programmet, hade hoppats på mer konkreta tips på lösningar. Nu kändes det mest som att Helen bara fick ännu mer dåligt samvete. Ger det ett avsnitt till för det är ett mycket intressant ämne och jag är lite svag för Jonas Leksell sen Knessetepoken.

Ke.Li sa...

Samma här! Både vad gäller stackars Helen och Jonas.