tisdag 30 september 2014

Litterära mästerverk

Imorse hörde jag den nyklippta versionen av Pippifilmen, den utan negerkung, utan bara kung, i morgon-tv.
Jag förstår inte riktigt grejen. Vad är folk upprörda för?
Hela FB är fullt av arga upprop. (Som jag ska erkänna att jag inte läst.)
Vi använder inte ordet neger längre. Många människor upplever sig kränkta av det. Jag tror inte att Astrid vänder sig i sin grav direkt. Hon hade säkert gärna följt med i tiden och hon om någon ville väl inte kränka barn som redan känner sig utsatta. Vi snackar 5 millisekunder, typ. Inget att snacka om tycker jag. Bort bara.

För ca 10 år sedan hade vi Pippi-tema på fritids.  Vi visade de gamla filmerna, inte de nya tecknade, och jag kommer ihåg att jag och min kollega var lite upprörda av det vi såg. Det som inte var PK för 10 år sedan är troligtvis inte det idag heller.

1 kommentar:

Sus sa...

Orka. Folk är galna. Du borde läsa allt upprört på FB. Det finns ingen reson i folks kommentarer.

Som du säger, ordet är förlegat. Det används inte längre.

Punkt jävla slut.