onsdag 11 mars 2015

Alltså, tala om för mig vari krisen ligger?

Läget i Saudiarabien enligt Amnesty Internationals årsrapport:
"Regeringen inskränker fortsatt rätten till yttrandefrihet, förenings- och mötesfrihet. Regimkritiker och människorättsförsvarare, grips och fängslas. Många prövas i bristfälliga rättegångar, i domstolar som inte följer ett korrekt rättsförfarande - däribland finns en särskild anti-terrordomstol som utdömer dödsstraff. Enligt ny lagstiftning likställs kritik mot regeringen och andra fredliga aktiviteter med terrorism. Myndigheternas hårdare tag mot aktivism på internet innebär att aktivister och familjemedlemmar som rapporterar om människorättskränkningar hotas och skräms. Diskriminering mot den shiamuslimska minoriteten förblir djupt rotad; några shiamuslimska aktivister dömdes under 2014 till döden och många dömdes till långa fängelsestraff. Tortyr av fångar är vanligt förekommande; domstolar dömer åtalade personer efter “erkännanden” som tvingats fram genom tortyr och vissa av dem döms till spöstraff. Kvinnor drabbas av diskriminering i såväl lagstiftning som praxis, och skyddas inte tillräckligt mot sexuellt och annat våld - trots att en ny lag kriminaliserar våld i hemmet. Myndigheterna fängslade och avvisade godtyckligt tusentals migranter, vissa av dem till länder där de riskerade att utsättas för allvarliga brott mot sina mänskliga rättigheter. Myndigheterna använde dödsstraffet i stor omfattning och dussintals offentliga avrättningar utfördes."

Jag är dåligt insatt. Jag vet det. Men ibland så skiter jag i det. För mig är det enkelt: Skärp lagstiftningen kring vapenexport till länder som kränker mänskliga rättigheter. 

Saudiarabien får inte komma på mitt kalas, så det så.

2 kommentarer:

nylsa sa...

Bra skrivet, de får inte komma på mitt kalas heller.

Anonym sa...

Skönt med lite vettiga kommentarer! Det verkar som om alliansen, Svt och en del andra medier tycker att vi ska vara hovsamma och anpassliga till Saudi-Arabien! Man vill också gärna anklaga regeringen för deras "misstag". De blir så oroliga och ängsliga och målar uppp bekymmersamma scenarier. Var finns moralen, ideologin?? Det ger lite hopp när någon vågar ta bladet från munnen och säga ett sanningens ord. Ma