fredag 4 september 2009

Att vara inkorrekt?

Vab. Vår älskade vab.
Är vab en kvinnofälla?

Här delar vi inte 50/50, utan mer 90/10.
Ibland kan vi dela dagar, eftersom jag jobbar eftermiddag 2 dagar i veckan.
Men jag roffar åt mig vab-dagarna. Så ofta som jag kan.
Jag tycker nämligen väldigt mycket om att vara hemma.
Jag tycker att det är ett skönt avbrott i vardagen.
Sedan är det ju så att barnen sällan är sjuka *knack i bordet*.
Jag vabbade 2 dagar i februari. Sedan dess har jag snällt fått vila upp mig på helgerna, som alla andra.

Jag tycker inte att jag säljer ut kvinnosläktet och hela jämställdhetsskiten bara för att jag vill vara med mina barn. Speciellt om de är sjuka. Jag älskar vårt socialförsäkringssystem som gör det möjligt för mig att vara hemma.
Det finns andra sätt att göra mig jämställd min man och han mig.

Tillägg: Pappa ringde och trodde att någon av barnen var sjuka. Nej, vi är friska. Det var bara en allmän fundering.

3 kommentarer:

En Lisa... sa...

Vab kallas inte för en kvinnofälla för att det skulle vara så tråkigt att vabba. Förhoppningsvis tycker de flesta, både mammor och pappor, att det känns viktigt att vara hemma och ta hand om sina sjuka telningar.
Nu visar dock statistiken att de allra flesta vab-dagar tas ut av mamman. Om det beror på att mamman "roffar åt sig" dagarna eller för att pappan har "så svårt att vara borta från jobbet" vet väl bara de inblandade familjerna. Men en kvinnofälla är det eftersom man förlorar en del på att vabba. Ekonomiskt alltså.
Dels för att vab-dagarna ju direkt syns i lönekuvertet och dels också genrellt på arbetsmarknaden eftersom arbetsgivare räknar med att en småbarnsmamma är hemma med sjuka barn en del och använder det som ursäkt till at sätta en lägre lön. Inte uttalat förstås.
Det är därför vab faktiskt är en fråga för jämställdheten, för lika lön för lika arbete - både hemma och i arbetslivet - vill ju alla ha.
Sedan vinner man såklart en massa annat på att vara med sina barn så mycket man kan. Men för jämställdhetens skull kan man ju dela med sig av den närheten också...
Fredagskramar Lisa (som nästan aldrig vabbar fast jag skulle vilja)

Madlar sa...

Tror knappt mina öron! Finns det verkligen mammor som skiter i 50/50o erkänner att de gärna vill vara hemma? Underbart, jag har äntligen funnnit en bundsförvant :)

En Lisa... sa...

Ja, vi andra får väl kämpa vidare för jämställdheten ;)