torsdag 3 september 2009

Inspiration

Jag blev lite inspirerad av Sus och hennes namninlägg.

Lärare jag minns.

Gene - krulligt hennafärgat rött hår, långa röda naglar. Högklackad och nyexad. Hon var cool och antagligen stentuff.

Berit - en hjälpfröken av det gamla gardet. Pedagogik var kanske inte hennes gebit egentligen. Hon borde jobbat inom kyrkan.

Hans (Hasse-Buttis) - var en rolig djävel. Han gick alltid i svarta träskor. Han älskade matte och grammatik. Han sa alltid att jag skulle bli något stort. Att jag hade potensial. Han sa åt mig att bli elevrådsordförande om jag blev erbjuden (vilket jag blev). Han blev skitsur när han hörde att jag blivit fritidspedagog; "Typiskt! Du skulle kunna bli vad som helst! Och så väljer du barnomsorg och skola. What a waist!" En sån lärare måste jag ju gilla, i alla fall i efterhand.

Lasse - var en SO lärare på högstadiet. Han fick ta över klassföreståndarskapet i 9:an, eftersom han var den enda som inte brydde sig om röran, flexen och pratet. Han orkade ju lixom inte ens höja rösten. Han fullkommligt tråkade ut oss med sina overheader med frågor som sedan blev prov. Samma prov som syrran haft 2 år tidigare.

Tillägg: Pappa ringde och tyckte inte att det var så smart att så tydligt deklarera att mina gamla lärare var lata och luktade svett, så det tog jag bort!

7 kommentarer:

Ninne sa...

Jag minns också Gene! Mitt starkaste minne var rökstanken i hissen efter det att hon varit i källaren och rökt...

Sus sa...

=) Jag känner också en Gene.(Giiin) men det är en man..

Sus sa...

Eller jamenar Djiiin...

En Lisa... sa...

Åh vilka minnen! och vilka olika minnen man kan ha av samma lärare. Jag tänker ofta på Eivor också. Och Ekstamskan, lite av original de också. Och matteläraren, vad hette han nu igen?

Ke.Li sa...

Folkeson.

Eivor - som var en sån historieberättare.

Och slöjdläraren som hade världens underbett och dålig andedräkt. Hon hade i och för sig en rätt rolig, torr humor!

En Lisa... sa...

Ja, just det. Marianne! Komer du ihåg när David sydde fast sig i maskinen?

Ke.Li sa...

Och jag som tänkte på hon på högstadiet! Har alla slöjdfröknar underbett?