måndag 3 december 2012

Sånt som är läskigt - men roligt

Under förmiddagen har jag sammansatt ett prov och två stora läxförhör. Ibland känns det lite obehagligt att ha den makten, att välja ut vad som är viktigt, göra frågor och bedöma rättvist. Det värsta är att rätta proven och det är först då jag inser hur frågan egentligen skulle ha formulerats... Lite sent då tyvärr. Förhoppningsvis blir jag bättre ju mer jag tränar.

Att ha prov känns dubbelt. Många elever gillar prov, andra hatar det. Jag känner att jag vill tillgodose allas olika önskemål. Sedan är det ju så att vi måste förbereda eleverna på högre studier som bland annat innebär salstentor. Studieteknik är a och o i dessa sammanhang.

Som tur är arbetar jag på ett yrkesprogram där jag även får se eleverna ute i praktik och det är så kul att se en helt annan/ny sida hos dem.

2 kommentarer:

Sus sa...

Hos oss får de välja. Muntliga prov är de bästa för många.

Hemtentor tycker jag funkar bäst för mig. Jag har aldrig förstått grejen med att råplugga inför ett stort läxförhör eller prov. Jag glömmer allt efter en stund i alla fall.

Men du har rätt. Vi måste förbereda dem på salstentor och annat skit. Universitetsstudierna är bara vetenskapligt skit och tentor.

Ja, jag hatar det.

Jag utbildar mig till speciallärare. Och vad gör jag? Lär mig vetenskapliga teorier och hur man skriver ihop en enkät.

Totalt jävla värdelöst.

Ke.Li sa...

Jag brukar också erbjuda muntliga prov, fast jag brukar vilja att de sitter och skriver ner punkter först, skriftligt och att vi sedan går igenom det tillsammans.

Eftersom vi inte har inläst material i alla kurser sitter jag hemma och spelar in mig själv. Hujeda mig vilket jobb, men det hjälper några som har svårt med inläsningen. Och då är det ju värt det. Efter 7000 omtagningar skiter jag i att jag stakar mig och kör på...

Hemtentor är väldigt bra, då kan de också gå ner mer på djupet.