onsdag 10 oktober 2007

Vi bor på landet...

När jag säger att vi köpt ett hus på Östermalm i vår stad, så svarar 9 av 10 (som inte är från vår stad) "Östermaaaaalm", med en slags överdriven härmad Stockholms dialekt. Alla som bor i vår stad vet att Östermalm är ett arbetarkvarter, här ligger storindustrier som Volvo. De flesta husen är enplans med källare på 90 kvm. Alltså, inget att skryta men ett helt ok ställe att bo på, tycker mannen och jag. Igår när jag och lillisen kommer hem efter en inhandlingsrunda tvärnitar en bil vid min uppfart. "Hämu, hule... osv" grötar en man på bred vätskötska i bilen. "Va?"
"Har du sett ett får häromkring?"
"Näää, men jag kom precis."
"Det har smitit ett får från slakteriet. Vi letar." Han pekar in på 3 stora karlar inklämda i en liten Nissan.
"Ja, lycka till..." Eller vad skall man säga. Vi bor på Östermalm, som ligger på landet, öster om det andra landet som ligger lite mer till väster.

Inga kommentarer: