måndag 25 maj 2009

Vad blir 1000 kr mer i slutändan? 150 kr?

Min nya lön kom i ett brev på posten idag.
En tusenlapp mer.
Förra året fick jag 1200.
Då var jag glad.
Jag är inte glad idag.
Jag jobbar som en djälva häst.
Drar det där skeppet framåt.

Fan.
Jag måste skaffa mig en karriär.
Det här suger musten ur mig.
Undrar vad dom får som bara gör minsta möjliga?
Jag är aldrig sjuk.
Sällan, nästintill aldrig, hemma för vård av sjukt barn.
Jag ställer upp i olika grupper och går på möten på min lediga dag.
Jobbar över och klagar inte över det.

Men, jag kanske skall vara glad och tacksam att jag har ett jobb...

2 kommentarer:

Tudorienne sa...

Usch, jag blir ledsen. Du ska inte vara glad och tacksam över att du har ett jobb, du ska skaffa dig en karriär. Det kommer du att göra, jag vet det!

En Lisa... sa...

Jag fick ännu mindre i löneökning men det privata näringslivet är å andra sidan mer akut drabbat av krisen.
Bästa sättet att få upp sin lön är att byta jobb. Ofta. Men det är rätt jobbigt i längden det också.