torsdag 7 januari 2010

Salstenta

Det var länge sedan nu. Typ våren 1998 i Göteborg. En salstena i Sociologi A kursen. Jag körde på den första, men totalägde omtentan. Jag har dålig statiskt på salstentor. Det låser sig i huvudet och blinkar TILT framför ögonen.

Men den här gången skall jag rocka Västergårdslokalerna i Kalmar. Jag skall sten-äga dom den 22 januari mellan 9-11. Jag skall inte bara besvara frågorna och visa att jag förstått. Jag skall även relatera till min framtida yrkesroll, använda ett relevant innehåll och koppla mina resonemang till all obligatorisk kurslitteratur. Sedan, när jag gjort det, skall jag koppla min diskussion och reflektion utifrån olika perspektiv och anta ett kritiskt förhållningssätt.
Mina svar skall visa såväl djup som bredd och jag skall påvisa min förståelse för helheten och dra paralleller till andra sammanhang. Jag skall problematisera innehållet genom att argumentera mina självständiga ställningstaganden och konkret exemplifiera från mitt yrkesliv.

Ni fattar va?
Jag har lagt ribban.
Världsrekordhöjd på det hela.
Jag kommer sten-äga.
Eller, typ, ta mig dit och kolla på frågorna i alla fall.
Jag skall inte tänka på den begravning som äger rum samtidigt, som jag hellre deltagit i.
Kanske häva en öl eller två och unna mig en fredagscigg när jag är färdig 10.45.

Återkommer.

8 kommentarer:

En Lisa... sa...

Haha!Lycka till!

Ke.Li sa...

Men, tack! Det lär behövas.

Tudorienne sa...

Det där grejar du.

Anonym sa...

Alltså, jag har erfarenhet att när det kommer till att ordbajsa är det bättre att ta två-tre GT innan provet!! Då blir det bäst resultat! Lycka till!!

Kram Maria

Ninne sa...

jag älskar inte salstenta

MaBo sa...

Det kommer att gå fint. Det är nog lite skillnad på dig och ditt förhållningssätt sen senaste salstentan. Du har nog mer i ryggmärgen och kanske ett annat sätt att plugga och se på kunskap.

Anonym sa...

Haha, vad roligt!

Det låser sig i mitt huvud också och brukar vara alldelles ur, i början i alla fall!

Nu skiter du i att vara nervös!!!
Du äger i alla fall!

Judit

Ke.Li sa...

Tack snälla Judith! Vi är bäst!