torsdag 17 december 2009

Jag fattar ingenting

Sitter på jobbet.
Jag brukar inte blogga på jobbet, även om jag har rast.
Men idag gör jag ett undantag.

Idag är det kallt. Minus 8 grader och det blåser.
Idag går vi inte ut, om man inte vill förstås, trots att solen skiner och det är gnistrande härligt.
Vi kan inte tvinga ut barn som inte har rätt kläder för minusgrader.
Minusgrader kräver termobyxor, mössa och varma vantar.
Det är inte lätt att vara förälder, när det blir snö och kallt 3 dagar innan barnbidrag, då kontot är totallänsat.
Det är inte heller lätt att vara barn, när man inte har föräldrar som säger: "Jag skiter i om dom andra inte har mössa. DU skall ha mössa, för jag bryr mig om dig!"
Kom ihåg att vi snackar 6,7 och 8 åringar.
Ingen under 10 bast behöver bry sig om hur dom ser ut tycker jag.
Dom skall leka, leka, leka.
Snö innebär massor av möjligheter till massor av lek.
Ibland undrar jag vart vi är påväg när 7 åringar kommer i stuprörsjeans, tunna klackstövlar och höstjacka. För vem bryr sig?

3 kommentarer:

Jag och mina små sa...

Så sorgligt inlägg.

Sorgligt för de familjer som vill göra rätt men inte har de ekonomiska möjligheterna.

Sorgligt (och förjävligt) för de barn som har föräldrar där det yttre styr över lek och roligheter.

Ke.Li sa...

Sorgligt. Jo, så är det.

Ninne sa...

På gamla dagis sa de varje utvecklingssamtal att Tovan alltid hade så bra kläder? Först fattade jag inget, liksom vaddå bra? "Bra kläder för alla väder" sa fröken då. Det trodde man ju självklart att alla barn hade, inget man behöver få creds för.

Och tyvärr tror jag inte alltid att det handlar om pengar.