tisdag 26 februari 2008

Musik skall byggas utav glädje

Ikväll var det öppet hus på musikskolan i stan. Alla 8-9 åringar var inbjudna. Spännande, tyckte Slarvan och jag kände att det måste vi gå på, även om jag gärna hade avstått. Under sin uppväxt lär man sig spela instrument på musikskolan, så är traditionen, både i Mannens och min familj. Det tillhör allmänbildningen.
Väl på plats, så inser jag genast att detta kommer att ta tid. De började med en liten enkel presentation av instrumenten och en liten föreställning av kören. Det är sedan det börjar; köandet. Köandet att få prova instrument. Slarvan provade: gitarr, vibrafon, kongotrumma, tvärflöjt, elbas, piano, klarinett, trobom, tuba, barriton, trumpet, valthorn, fiol, körsång, dragspel, keyboard och saxofon. Jag var rätt go´ i huvudet efter 1½ timme. Jag borde få någon slags tapperhetsmedalj!
Hon valde fiol och körsång. Fiolen hade 26 barn i kö. Kanske hon kommer in om 1-2 år! Ville man spela gitarr fick man vänta tills man var 12 år. Men de var stolta över det för för bara något år sedan var intagningen på nya elever 16 år...

Inga kommentarer: