måndag 4 februari 2008

Xbox-helvete

Jaha, ni sitter vi där, som jag visste att vi skulle sitta redan vid 11.30 i förmiddags. Lilleman är inne på sitt rum med stängd dörr. Det hjälper inte, jag hör hans illvrål ända ut. Han är vansinnig på mig.
Han vill spela LEGO Star Wars på Xboxen. Det är inte det att han inte får spela, det är bara det att han inte får spela hela dagen.
Han och kompisen spelade en timme i morse, mellan 9 och 10. Sedan lekte dom tills kompisen blev hämtad. Då ville Lilleman spela igen. Jo, det kunda han få, men då fick han inte spela efter att vi hämat Slarvan. Men han ville inte spela på eftermiddagen. Han ville bara spela NU.
Jo, det fattar väl vilken mamma som helst, som har en unge på 5 år att det inte riktigt är sant. Jag förklarade scenariot flera gånger och om han verkligen inte ville spara spel-tid. Han ville spela NU, inte SEN. "Han måste ju lära sig", tänkte jag och vidare: att "jag får ta den smällen sen." Nu är det sen. Och djävligt mycket sen oxå!
Jag är så elak. Den elakaste mamman som bor i vårt hus och han älskar bara sin pappa och jag är INTE bjuden på hans kalas.

Sedan vi lät honom börja spela Xbox (vi hade den läge som mediacenter, utan att barnen visste att det var en spelkonsol oxå) så kan han inte sysselsätta sig. Han frågar alltid om att spela och får han inte vill ha hjälpa oss med det vi håller på med. Han kan inte gå in på sitt rum eller till lekrummet och hitta på något. Han har helt tappat sin fantasi och lek-energi. Detta måste få ett slut och det är därför han ligger i sin säng och illvrålar. Men jag ger mig aldrig när jag har sagt nått. Jag är envis som synden.

I helgen åker vi till moster. Vad skall Lilleman göra i 3 dagar? Det skall bli så intressant. Han kommer tjata ihjäl mig. Och terrorisera sina systrar till leda. Välkommen till framtiden!

5 kommentarer:

Tudorienne sa...

Han kan busa med Moster.

Ke.Li sa...

Inte ens du orkar det i 3 dagar!

Anonym sa...

Vill bara hälsa den elaka mamman välkommen i klubben. Stå på dig.

Kram "den elaka mamman" Ulrika

Sandra sa...

Bra, bra. Hoppas han tackar dig en dag. Jag hoppas och önskar att jag kommer göra likadant som du framöver. Dator- och TV tid ska regleras enligt mig och som sagt jag hoppas att jag lever upp till det när frågan kommer på tal i vårt hem.

Sandra sa...

Haha. Du får inte komma på mitt kalas var absolut jätteroligt. Var det det värsta han kunde komma på? Gullunge.