onsdag 3 december 2008

En sån där natt

Först ville inte Lillisen somna. Tillslut la jag mig med henne i vår säng. Vi somnade bägge två, givetvis. Efter det var det bara att masa sig ut till badrummet och bortsa tänderna, krypa ur kläderna och glida ner mellan lakanen.
Vid 2 kommer Lilleman och har kissat i sängen. Det var länge sedan sist och jag reagerar på ett mycket opedagogiskt sätt:
"Jag sa ju att du skulle kissa ordentligt innan du gick och la dig!"
"Men jag gjorde ju det!"
Mannen inser att detta inte är min bästa stund och erbjuder sig att gå ner och kolla sängen och hämta torra kallingar.
Vid 4 vaknar Lillisen och hostar och snuvar, nyser och är "Nosig!".
Jag lägger över henne till vår säng, där Lilleman redan ligger.
Sedan kan jag inte somna om. Jag låg och funderade på jobbet. Vid halv 6 ligger jag fortfarande och vrider mig.
När klockan ringer är jag död.
Men jag är glad idag för jag skall till jobbet. Efter några dagar hemma är jag sjukt sugen på att komma utanför huset. Sista dagen på fritids innan jul. Sedan är det operation: passning som gäller fram till jullovet.

Inga kommentarer: