onsdag 28 november 2007

Jippi!

Idag ringde dom från Fabrik 19 och sa att vårt bord kommit! Gôtt! Då kan alla sitta och äta samtidigt imorgon, när mor och far kommer och firar min födelsedag.
Jag skall bjuda på (efter mycket funderande) mini crustader till förrätt och Vol-au-vent, med lax och skaldjurfyllning till huvudrätt. Vitt vin. Efterrätten struntar jag i, det får bli god choklad till kaffet. Barnen får varmkorv med bröd. Inget mat-tjat på mors stora dag!

Vol-au-vent åt min mor och far när jag var liten. Det var väldigt festligt hemma när det vankades vol-au-vent. Det var lika med krustader. Jag kommer inte ihåg fyllningen, men det var festligt! Sedan åt vi kronärtskocka och "bet av köttet" på alla blad. Ibland gjode pappa rostad smörgås med spenatstuvning (med vitlök och muskot) och valnötter uppepå. Det tyckte, i alla fall, jag och storasyrran var toppen grejer. Mina barn hade hellre dött än smakat på spenatstuvning eller kronärtskocka. Vad gör jag för fel?

På Maxi igår så står jag och diskuterar fyllning på vol-au-venten med Mannen. "Jag vet inte riktigt", säger han. "Jag vet inte vad en sån är!" Matkultur på hög nivå imorgon kväll! Återkommer med resultatet!

5 kommentarer:

Tudorienne sa...

Champinjonstuvning eller räkstuvning hade vi väl. Det var tider. 70-talet!

Kräftstuvning kanske?

Sandra sa...

Vi brukade också äta vol-au-vent men jag sa vollåvang. Hoppas du får en toppendag.

Ke.Li sa...

Vollåvang var ordet!

Stark och fri sa...

Grattis på din dag! :D
Och du, det låter väldans gott! När postade du inbjudan? Den har nog inte kommit fram än...eller så kan du skicka resterna. Om det blir några förstås. ;)

Ke.Li sa...

Tyvärr inga rester. Men vi skulle nog ha trevligt. Jag gillar oxå GT, singstar och kortspel! Ett upplägg för en fredag! Vi skall bara köpa ett Playstation först!