söndag 8 juni 2008

Resume av helgen, del 2


I lugn och ro sitter jag på farmors toalett. Det är då jag hör min syster illvråla. "NEJ!" Och sedan tok-skriker hon på mig. "KOM! FORT! KOM! NU!" Lilleman sitter på farmors säng. Han gråter. Han har hennes trygghetslarm runt armen och det blippar konstigt i apparaten.

"Han har tryggt på larmet! Vad skall vi göra? Gör nått?"

Jag försöker med telefonen och vet inte vem jag trodde skulle vara där, men jag får inte ens en ton. Syrran försöker ringa min farbror på hans mobil, någonstans ute i student-folk-vimlet. Blippandet blir högre och högre. Tillslut hör vi en mans röst fråga om vi har problem?

"Jo, vi har lite problem med en liten pojke som lyckats trycka på knappen. Ett litet missförsånd bara."

När farmor kommer tillbaka så kan vi meddela henne att hennes trygghetslarm funkar utmärkt!
Min syrra får otroligt dåligt samvete över att hon skrikit åt sin systerson. Men jag tröstar med att tveklöst konstatera att han inte började lipa förrän jag hårt sa: "MÅSTE du pilla på allt?"

Inga kommentarer: