torsdag 31 juli 2008

Påväg till jobbet

Det är lite långtråkigt på jobbet. Jag försöker stå ut. Alla som jobbar känner likadant. Det är inte så spännande.

Sedan till ett litet tips. Vi har föräldrar på förskolan där jag jobbar som bloggar. Det är ju givetvis helt okej. Men, skriv inte dina arbetstider om du sedan inte har för avsikt att låta barnen följa dina arbetstider. Lägg inte på 3 timmar, så att du kan gå till gymmet med dina vänninnor, eller shoppa på stan. Vab:a inte när du skall på semester. Förskolefröknar må vara trista och i 50 årsåldern. Men dumma det är dom fan inte...

9 kommentarer:

Tudorienne sa...

Busted!

Ke.Li sa...

Man blir ju trött.

Anonym sa...

Riktigt bra skrivit. Jag hoppas många föräldrar läser din blogg nu. Jag blir f.. galen när jag hör sånt här.
/Lena

Ninne sa...

Att folk kan med. Vår kommun har ju tagit krafttag mot sånt, jag blir förbannad för att de inte litar på mig som förälder. Att jag måste ange dag för dag mina arbetstider till kommunkontoret. Att de misstänker att jag som redan jobbar heltid aktivt skulle välja att lämna mitt barn på dagis ännu mer.

Men så vet man ju att det behövs...

Anonym sa...

Så det finns alltså föräldrar som gör så? Jag kan inte förstår hur man kan utnyjja barnomsorgens så. Och i juli. Vill man inte vara med sina barn när man är ledig??

Anonym sa...

utnyttja ska det ju stå..

Sandra sa...

Fattar de inte att bloggen är offentlig? Puckon!!!

Anonym sa...

Hahaha! Men vissa kommuner (Stockholm bl a) bryr sig ju inte ett dugg om arbetstider, de bryr sig bara om att barnets tider stämmer och hålls. Det kanske är ett riktmärke med arbetstid + restid men absolut inget krav. Som förälder kan jag tycka att det är skönt att förskolan låter föräldrarnagöra som de behagar men som pedagog kan jag tycka att det är tråkigt att baren kan få extra låna dagar. Fast är det så vanligt? Vill man inte som förälder hämta så tidigt man kan?

Fast å andra sidan vet jag att jag ibland har haft stort behov av att handla mat och gå hem med varorna i lugn och ro innan dagishämtning för det kan ju bli KAOS med trotsiga hungriga barn och långa köer i mataffären. =)

Fast det är ju inte samma sak som ett gymbesök eller fika med vänner, förstås.

Kram,
AnnaSv

Ke.Li sa...

Anna: Här gör vi som hos Ninne, lämnar in våra arbetstider till kommunen. 30 minuter innan och efter är väl max om man jobbar inom stan.
Jag storhandlar ofta med 3 barn i släptåg. Även om det kanske inte är det bästa för varken mig eller barnen.

Annica: Det finns många olika föräldrar. Men de flesta är givetvis jätte bra.

Sandra: Visst! Blir man inte trött? Den här mamman är uppenbart kort där uppe!