fredag 7 mars 2008

Försäkringar

En bloggande vän till mig, och ganska nybliven mor, hade funderingar om barnförsäkringar. Mitt pundiga svar var att den kostade 55 kr för alla barnen och var genom Mannens fackförbund. Det var lixom det som var viktigt? Nej, kanske inte. Så nu har jag satt mig ner med försäkringspärmen. Här skall fås klarhet och jag skall sluta att hänga upp mig på vad det kostar utan vad det täcker. Jag skall sluta jaga ören och tänka på det som är viktigt.

Jag har min olycksafallsförsäkring via mitt fackförbund. Sedan har vi hus- och villaförsäkring och bilförsäkring hos Vetsa. Vesta har jag aldrig hört talas om, men banken rekomenderade dem och vi fick otroligt bra villkor (pris). Våra barn är försäkrade hos Akademikerförsäkringar. Det är en ren sjuk- och olycksfallsförsäkring. Den gäller tills de fyllt 25 år. Den kostar 59 kr/månad oavsett antal barn. Vi har våra livförsäkringar där också, med sk barnskydd och "Liv tillval 10 pBB". För att få tillval, så måste man lämna en hälsodeklaration.
I skrivande stund vet jag inte om Mannen har olycksfallsförsäkring. Det kommer han ha innan vindskivorna på huset skall målas...

Jag tror i allmänhet att vi över försäkrade. Jag tycker att försäkringar ger vuxenpoäng...

2 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Ja det är viktigt att ha koll på barnens försäkringar! Här i Norge är det jättevanligt att man inte får hjälp vid lång allvarlig sjukdom, typ force majeur?.. så det måste man läggaa till osv... Konstigt men försäkringsbolagen verkar ju vilja lura en?.. Bra du tar kontroll! :D Ha en skön helg

Stark och fri sa...

Känslan av att vara bra försäkrad när det händer något överväger risken att vara överförsäkrad, tycker jag. Jag minns hur smidigt jag tog mig hem med flyg och ambulanstransport när olyckan var framme utomlands.