fredag 9 maj 2008

Könsneutrala kläder?

Jag är inte den mest genusmedvetna mamman i världen. Men, Slarvan har haft mycket pojkkläder genom åren och har det fortfarande, även om det blir svårare och svårare att hitta kläder utan Spindelmannen eller eldsflammor på. Lilleman ärver kläder från sin syster och det har aldrig varit ett problem hos oss, att det är pojkigt eller flickigt.

Jag vill visa Lilleman vad jag beställt till honom från me & i. Jag säger att jag köpt en likadan till Slarvan. "Varför köpte du inte den där?" Säger han och pekar på den rosa/orange färgade tröjan med samma mönster.
Varför gjorde jag inte det? För att jag vill att barnen skall kunna gå i likadana kläder trots att de är flicka/pojke. För att jag tror attt Slarvan skulle gilla den blå/bruna bättre. För att jag gillar att vara lite tvärtemot.

5 kommentarer:

En Lisa... sa...

Jag tror det är så här: Blått/brunt på flickor tycker de flesta är okej. "Min tjej ska minsann inte bara ha rosa och gullegull". Men längre in finns en (omedveten) spärr som säger att pojkar inte ska ha rosa. Rätta mig om jag har fel! Det är fantastiskt fina t-shirts båda två, men jag håller med Lilleman och tycker nog att den rosa är snäppet vassare ;)

Ke.Li sa...

Aj, då! Shit! Valde jag fel färg?

En Lisa... sa...

Nej, nej. Jättefina båda två!

Anonym sa...

Hugo snart 9år sa nyss att hans favo färg är rosa, och det finns väl inget som heter tjej färg eller? Han kunde tänka sig fler tröjor i rosa än dom tre han redan har.
/Ulrika

Ke.Li sa...

Men så är det ju så att Hugo är världes coolaste 9 åring! Det tycker i alla fall alla i vår familj!