måndag 7 januari 2008

Lillisen 1 år 3 månader och 4 dagar

Nu är det en vecka kvar till dagisstart för Lillsien. Jag tycker att hon blir större och större för varje dag. Inte rent storleksmässigt, utan kanske mer mentalt.
Hon äter allt, mer eller mindre, som ställs framför henne. Chilli con carne igår, semla idag. Hon äter själv med sked och tar hjälp av händerna ibland. Majsen petar hon ut ur maten och äter separat. Hon är inte sån som sparar det goda till sist direkt.
Hon nickar och skakar på huvudet som svar på frågor. "Vill du ha mer vatten?" "Vill du ha en smörgås till?" "Har du bajs i blöjan?"
Nya ord kommer varje dag. Idag är jag helt säker på att "gå" är smörgås.
Hon kan alla rörseler till "I ett hus vid skogens slut" och sjunger den hela tiden.
Äntligen börjar hon resa sig, i allafall upp på knä. Kanske kan hon gå lagom till påsk, då hon är 1½ år.
Att hon är för tidigt född är inte sånt vi tänker på utan något som BVC har som ursäkt att hon inte går. Oss stör det inte. Hennes storebror var också sen med gången men har inga motoriska problem idag. Jag kanske hade önskat att hon kunde stå, så att jag kunnat sätta ner henne när jag tex skall låsa upp en dörr el. dyl. Jag är lite rädd att hon skall bli nedsprungen på dagis, men det är kanske först då hon fattar att det är en rätt bra idé att använda fötterna till något...

4 kommentarer:

Tudorienne sa...

Och världens sötaste unge är hon lilla tösen!

Sandra sa...

tänker mycket på dig och att det nu snart en ny fas för dig í livet. mammaledigheten är slut. känns det vemodigt eller bara skönt? jag tänker också att lillskrutt ska börja på förskola i januari nästa år men har varit rädd för att det ska vara för tidigt. om du gör det så känns det tryggt *garv*. hur tänker ni?

Ke.Li sa...

Lite både och, faktiskt. Men det är lite som min mamma sa, att det är tur att jag ser fram emot att börja jobba. Det är ju så livet egentligen är. Året som mammaledig är ju inte det vanliga livet, jobba-vila-jobba-vila. Det är ett sammelsurium av allt. Jag tror att lillisen är en dagisunge och jag gillar vårt dagis. Det är riktigt bra pedagoger som jobbar där. De andra har varit 2 månader äldre vid inskolning och det har gått jättebra. Jag håller tummarna!
Jag hade gärna sett att hon var 1½ år, för det tycker jag är en perfekt ålder att börja dagis. Men jag vill börja jobba i terminstart och inte komma inhoppandes i april.

Det är oroligt och mycket att tänka på, men är du nöjd och lugn med ditt val kommer det gå bra, det tror jag på i allafall.
Kram

Sandra sa...

You said: Jag hade gärna sett att hon var 1½ år, för det tycker jag är en perfekt ålder att börja dagis. Men jag vill börja jobba i terminstart och inte komma inhoppandes i april.

Me said: Precis så tänker jag också. Men ska terminstarten för mig vara avgörande...haha, jag har ju ett helt år till på mig att fundera!!!