tisdag 15 april 2008

Kraften i goda relationer

(Bilden är hämtad från bokus.com)
Nu har jag läst ut en bra bok. Jag fick låna den av min chef. Jag har skrivit om den tidigare här på bloggen. Den handlar i korthet om "Fina Fisken"-metoden och hur man på ett enkelt sätt lär sig att lyfta blicken och se det positiva i varje situation. Den betonar hur viktigt det är att "komma på" männsikor med att göra rätt och berömma det. Taget ur sin kontex, kanske det låter flummigt, men mänskliga relationer är ofta det.

Igår läste jag de sista sidorna och fastnade för några enkla rader: "Det skadar aldrig att blåsa i sin egen basun då och då." (Blanchard, Ken "Fina Fisken", 2008)

Med det menas att det inte är fel att tycka att man själv är bra. Att det är viktigt för ens goda relationer till andra att man tycker om sig själv. Ibland kan det vara viktigt att inse. Tycker Du inte om Dig själv, vem skall göra det då?

Inga kommentarer: