fredag 4 april 2008

Nya listor

Nu har jag hittat ytteligare en lista på bloggrundan. Vad gjorde du för 5, 10, 15 och 20 år sedan?

5 år: 2003
Året började med en resa till London, med mamma och storasyster. Slarvan och mannen var hemma och kurerade Slarvans vattenkoppor och öroninflammation. I mars fick jag mitt andra barn. Mannen fick ett nytt jobb i en ny stad och vi flyttade från underbara kusten. Jag började min körkortsutbildning i november det året.

10 år: 1998
Detta var ett tokigt år på många sätt. Mannen var arbetslös och hade precis förlorat sin pappa. Vi bodde kvar i Karlstad, där vi träffades, men vi bestämde oss för att flytta till Göteborg, där arbetsmarknaden var bättre för byggnadsingenjörer och jag ville plugga sociologi. Vi övertog Danas lägenhet på Karl Johansgatan i januari. Mannen jobbade hos sin rörmockarbrorsa och var borta på veckorna. Vi fick en lägenhet med 1:a handskontrakt på Torlkelsgatan vid Lejonet och Björnen. Vid flytten hade jag världens urinvägsinfektion.
Mannen sökte jobb och vi bestämde att han bara skulle söka inom Göteborgsregionen. Det var då de ringde från ett företag i Kungshamn, det sista jobbet han sökt innan vi kom överens om GBG. Han fick jobbet. Flyttlasset gick igen, efter 4 månader i nya lgh:en, den här gången till en 2:a i Kungshamn med undebar havsutsikt. Jag hade återigen världens urinvägsinfektion.
Jag fick jobb omgående och vi trivdes bra med livet vid kusten.

15 år: 1993
Sista terminen på gymnasiet. Bodde ett tag i studentkorridor på Bergsliden i Falköping. Jag tog studenten. Flyttade till farfars stuga i Kil i Värmland och började min Högskoleutbildning vid 17½ års ålder. Jag fick min första lgh i oktober 1993 och mamma fick skriva på kontraktet eftersom jag var minderårig. Min storasyster skrev 2-3 vykort till mig i veckan, så att jag inte skulle känna mig ensam. Jag träffade en av mina bästa vänner, Maria, som lät mig sova över hos henne första veckan på utbildningen. Hon lärde mig att ha nyckeln mellan knogarna när jag gick hem till min lgh sent om kvällen. Hon var 5 år äldre än jag och vuxen. Vi skålade på en krog i gamla stan på min 18 årsdag för första lagliga ölen!

20 år: 1988
13 år, börjar man 7:an då?
I 7:an var jag kär i Kristoffer Pettersson. Hans bror jobbade på Skara Sommarland, i Stand up. Vi åkte den minst 20 gånger om dagen. Jag var lika kär i Kristoffers storebror.
Vi samlade burkar på Sommarland åt fotbollsklubben efter stängningsdags, och hängde där mest hela dagarna. Vi hade tröjor där det stod "Alla burkar i retur, eller hur!" på. Vi tyckte vi var coola. Persson blekte sitt hår med citron den sommaren. Det gjorde inte jag.
Det var innan tjuvrökningen och sena kvällar hemma hos Persson, då vi tittade på Grease och Galenskaparnas Cyklar till guds förbannelse...

1 kommentar:

En Lisa... sa...

Ja, herregud vad kul! Måste också köra den här listan imorgon.